Raja Malaysia Hadiri Peringatan Nuzulul Quran

Rep: Zahrotul Oktaviani/ Red: Muhammad Hafil

Sabtu 08 Apr 2023 16:01 WIB

Raja Malaysia Hadiri Peringatan Nuzulul Quran. Foto:    Raja Malaysia, Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri Foto: EPA-EFE/FAZRY ISMAIL Raja Malaysia Hadiri Peringatan Nuzulul Quran. Foto: Raja Malaysia, Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri

REPUBLIKA.CO.ID,GEORGE TOWN -- Raja Malaysia Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menghadiri acara Nuzul Al-Quran di Masjid Negara Penang Jumat (7/4/2023).

Dilansir dari laman Bernama pada Sabtu (8/4/2023), Dia didampingi oleh anak-anaknya Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Syah, Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah dan Tengku Puteri Jihan Azizah Athiyatullah.

Baca Juga

Keluarga kerajaan disambut setibanya di masjid pada pukul 06.10 sore oleh Yang di-Pertua Negeri Penang Tun Ahmad Fuzi Abdul Razak dan istrinya Toh Puan Khadijah Mohd Nor, serta Wakil Ketua Menteri I Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman dan istrinya Datin Mohaini Mohd Safar.

Acara dimulai dengan pembacaan doa oleh Mufti Penang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, dilanjutkan dengan sambutan oleh Ahmad Zakiyuddin. Dia juga bertemu dan memberikan sumbangan kepada 50 penerima asnaf.

Acara kemudian dilanjutkan dengan tazkirah Nuzul Al-Quran yang berjudul ‘Al-Quran, Rahmat Untuk Umat’ yang disampaikan oleh Datuk Rosli Othman, anggota Panitia Fatwa Penang. Sultan Pahang kemudian berbuka puasa dan melaksanakan shalat Maghrib bersama jamaah.

Terpopuler